-
۲۴۷
وحدت حوزه و دانشگاه
وحدت حوزه و دانشگاه یکی از رهاوردهای عظیم و پر برکت انقلاب اسلامی است.
بدون شک، تداوم انقلاب و بنیان گذاری تمدّن نوین اسلامی و رشد و توسعه
فراگیر آن، جز در پرتو وحدت و پیوند گسست ناپذیر این دو نهاد مقدس، امکان
پذیر نیست. آنچه در این روند بایسته و اجتناب ناپذیر است، در درجه اول،
شناخت ماهیت این دو پایگاه عظیم و توانمندی هاو کاستی های هر یک و داشتن
الگویی مناسب برای پیوند آن دو است. دربارة ماهیت حوزه و دانشگاه، تردیدی
نیست که وجه مشترکشان این است که هر دو، نهادهایی علمی و پرورش دهندة شخصیت
های علمی و فکری هستند. با این حال، هر یک خاستگاهی ویژه و ساختار و
روشی خاص خود و تاریخچه و کارنامه ای جداگانه دارند. خاستگاه اساسی حوزه
های علمیه، انگیزه های دینی است: شور و اشتیاق زایدالوصف دینی و علاقه به
ژرف کاوی در معارف سعادت بخش و هدایت آفرین الهی، و کنجکاوی در دستورهای
جامع و زندگی ساز اسلام و شناخت جهان بر اساس رهنمودهای وحیانی و آموختن
هنجارهای دینی در ابعاد مختلف حیات فردی و اجتماعی انسان. این انگیزه باعث
پیدایش حوزه های بزرگ علمیه، در طول تاریخ و پرورش چهره های علمی درخشانی
شده است.
اینان علاوه بر علوم خاص دینی، در دیگر رشته هاـ مانند فلسفه،
ریاضیات، هیئت، طب و... ـ نیز سرآمد روزگار خویش بوده و افزون بر خدمات
علمی، فعالیت های اجتماعی و سیاسی بسیار ارزنده ای نیز کرده اند؛ چهره هایی
چون: بو علی سینا، شیخ طوسی، شیخ بهایی، ملاصدرا، امام خمینی (ره) ،علامه
طباطبایی، شهید مطهری، آیة اللّه حسن زاده، آیةالله جوادی، آیة الله مصباح
یزدی و... . در دستور رضا خان جهت تأسیس دانشگاه تهران ـ که اولین دانشگاه
ایرانی به سبک جدید در ایران است ـ درباره خاستگاه دانش های جدید در
ایران، دو نکته بیان شده است:
1. آشنایی با علم و تکنولوژی غرب؛
2. تربیت کادر نظام.
اقدام شوم بنی صدر در طبس
چهل حدیث درباره حضرت زهرا(سلام الله علیها)
تسبیح فاطمه علیهاالسلام، مصداقى از ذکر کثیر
سخنرانی شهادت حضرت زهرا(س) حجة الاسلام پناهیان









