وبلاگ تبلیغی بلاغ

محتوا و نرم‌افزارهای تبلیغی

راویان «حدیث ثقلین»

  • ۳۲۷

راویان «حدیث ثقلین»
در بین اصحاب رسول خدا صلّى الله علیه وآله وسلّم بیش از سى نفر «حدیث ثقلین» را از آن سرور نقل کرده اند، و ما عدّه اى از آنها را ذیلاً نامبر مى کنیم:
1 ـ امیرالمؤمنین علیه السّلام.
2 ـ امام حسن مجتبى سبط اکبر علیه السّلام.
3 ـ سلمان فارسى...

نظری به موقعیت کشتى نوح (ع) «حدیث سفینه»

  • ۷۲۹

قرآن مجید مى‏گوید: ففتحنا ابواب السماء بماء منهمر و فجرنا الارض عیونا فالتقى الماء على امر قد قدر:«ما دریاهاى آسمانى رابا آبى همچون سیل گشودیم، و آبى فراوان و پى در پى فروبارید، و زمین را شکافتیم و چشمه‏هاى زیادى بیرون فرستادیم و این دو آب به اندازه‏اى که مقدر بود با هم در آمیختند»(قمر /11،12)

اهل‌سنّت و شبهه فخررازى «حدیث سفینه»

  • ۴۱۵

یکى از عالمان بزرگى که اهل سنّت در قرن هاى اخیر به او اعتماد داشته و کلام او را نقل مى کنند، طیّبى صاحب الکاشف است. او در شرح حدیث سفینه مى نویسد: «گرفتن درِ کعبه توسط ابوذر که راوى حدیث است، تأکیدى بر اثبات حدیث است و حضور علنى او در خانه خدا و در برابر مردم، نشان گر اهمیّت دادن ابوذر به روایت خویش است تا این که مردم به آن حدیث گرایش پیدا کرده و به آن روى آوردند. طیّبى در ادامه مى گوید:

شرح و توضیح حدیث منزلت

  • ۱۶۲۳

حدیث منزلت، از احادیث مشهور نبوی و مورد قبولِ عالمان شیعه و سنّی است. این حدیث به معرفی جایگاه و منزلت امام علی (ع)، نسبت وی با پیامبر اکرم (ص) و برتری موقعیت آن حضرت بر دیگر اصحاب پرداخته و از نظر عالمان شیعی از احادیث متواتر و از جمله دلایل حقانیت امام علی(ع) برای جانشینی پیامبر اکرم (ص) به شمار آمده است.
این حدیث بارها و به مناسبت‌های مختلفی از پیامبر (ص) شنیده شده که...

رفع شبهات حدیث یوم الدّار

  • ۲۷۹

بسیاری از شبهاتی که به این حدیث وارد شده به خاطر عدم دقت در حدیث و بی توجّهی به صراحت پیامبر(صلی الله علیه و اله) در اثبات ولایت مولاست. لذا جواب بسیاری از شبهات وارده، در خود حدیث موجود است و باید بدانیم که با زیادی شبهات بی اساس، حدیث به هیچ وجه اعتبار خود را از دست نمی دهد. ولی در عین حال، ما به بسیاری از شبهات غیر سندی پاسخ می گوییم تا همه بدانند شیعه با دلیل و برهان شیعه است و حجّت بر همه تمام گردد. اگر دوستان، پاسخ شبهات سندی را نیز می خواهند نظر بدهند.

توضیح و شرح حدیث یَومُ الدّار

  • ۸۷۴

حدیث یَومُ الدّار، که به حدیث یوم الإنذار و حدیث عشیره نیز مشهور است، روایتی از پیامبر اکرم(ص)که در آن، از خویشاوندان خود می‌خواهد دعوت او را بپذیرند و اسلام بیاورند و در ضمن آن به وصایت و خلافت بلافصل علی بن ابی طالب(ع) تصریح می‌کند. بنابر منابع تاریخی، حدیثی و تفسیری، ماجرای این سخن پیامبر اکرم(ص) پس از آن بود که در سال سوم بعثت، طبق آیه 214 سوره شعراء مشهور به آیه انذار آن حضرت مامور شد تا خویشاوندان نزدیک خویش را به اسلام دعوت کند.

تحقیق در الفاظ حدیث ثقلین

  • ۶۹۲

آیت الله میلانی:
تحقیق در الفاظ (حدیث ثقلین)
این حدیث شریف، مشهور است به «حدیث ثَقَلیْن»، و ثَقَلَیْن، تثنیه «ثَقَل» مى باشد، و کلمه ثَقَل در لغت به معناى آن چیزى است که مسافر با خود حمل مى کند، و ناگفته نماند که عدّه اى از محدّثین و اهل لغت، این کلمه را «ثِقْلَیْن» یعنى به کسر ثاء و سکون قاف، قرائت کرده اند، که در این صورت تثنیه ثِقْل، خواهد بود، و ثِقْل در لغت به معناى بار سنگین و گنج آمده است، ولى به نظر مى رسد کلمه «ثقلین» در این حدیث شریف، به فتح ثاء و قاف باشد.

محسنین چه کسانی هستند؟

  • ۵۲۳۱

نشانه های محسنین در قرآن :

1- کسانی هستند که متوجه گناه خود می‌شوند و از خداوند طلب مغفرت می‌کنند .
وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْیَةَ فَکُلُوا مِنْها حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزیدُ الْمُحْسِنینَ (البقرة : 58 )

2- کسانی هستند که در راه خدا انفاق می‌کنند و...

گفتگو با خدا

  • ۶۱۷

گفتم: سلام !
گفتی: سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ
بر آنها سلام (و درود الهى) است. این سخنى است از سوى پروردگارى مهربان‏ (58/یس)

گفتم: خسته‌ام
گفتی: لاتقنطوا من رحمة الله
از رحمت خدا نا امید نشید (زمر/53)

شناخت واژه تدبر

  • ۶۹۳

تدبر به معنای تفکر و اندیشیدن در ورای ظواهر می‌باشد تا چهره باطنِ امور، جلوه‌گر شده عاقبتش برملا گردد. در قرآن و روایات بسیار به تدبر در قرآن ترغیب گردیده و افرادی که تدبر نمی نمایند مورد مذمت قرار گرفته اند.

شناخت واژه تدبر:
«تَدَبُّر» از ریشه «دُبُر»، به معنی اندیشیدن در پشت و ماوراء امور می‌باشد که...

نرم‌افزار اندروید تبلیغی بلاغ

نرم افزار بلاغ جهت دسترسی راحت به محتوای تبلیغی برای مناسبت‌های شمسی و قمری و مطالب مورد نیاز مبلغ و سخنران طراحی شده. قسمت‌های مختلف نرم افزار شامل موارد ذیل می‌باشد: ماه‌های قمری، ماه‌های شمسی، منبر و احکام، نوحه و مرثیه و...

متن کامل