وبلاگ تبلیغی بلاغ

محتوا و نرم‌افزارهای تبلیغی

اقدام شوم بنی صدر در طبس

  • ۶۴

رخدادهای ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹

 

چکیده:

- آمریکا در یک عملیات فوق سری تعدادی بالگرد، هواپیما و کماندوی دلتای خود را برای آزادسازی ۵۳ گروگان خود به ایران اعزام کرد که در صحرای طبس بدون هیچ گونه برخورد و درگیری بر اثر طوفان شن تعدادی از بالگردها و هواپیماها به زمین برخورد کرده و در آتش سوختند.

- به دنبال شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس امام خمینی طی پیام مهمی تاکید کردند: کارتر باید بداند که اگر این گروه به مرکز جاسوسی امریکا در تهران حمله کرده بودند اکنون از هیچ یک از آنها و از پنجاه نفرجاسوس محبوس در لانه جاسوسی خبری نبود و همه رهسپار جهنم شده بودند.

- کارتر رئیس جمهور آمریکا امروز ضمن اظهارات کوتاهی، مسئولیت حمله نظامی به ایران را بر عهده گرفت و چنین گفت: این عمل با شرکت داوطلبان آمریکایی برای نجات گروگان ها انجام گرفت و به هیچ وجه بر ضد ایران و ملت ایران نبوده است!

- بنی صدر که دستور بمباران و نابودی آثار باقی مانده از تجاوز نیروهای آمریکایی را صادر کرده است گفت: این عمل برای این بوده است که هلی کوپترها از کار بیفتد و نتوانند از کشور خارج کنند!

- صادق قطب زاده وزیر امور خارجه در نامه ای خطاب به کورت والدهایم دبیر کل سازمان ملل در زمینه حمله نظامی آمریکا به ایران تاکید کرد: ما با نهایت قدرت از موجودیت و حقانیت خویش دفاع خواهیم کرد.

- آخرین خبرهای رسیده از سنندج حاکی است که سپاه پاسداران موفق شد باشگاه افسران را از کنترل گروه های مسلح در آورده و در کنترل خود قرار دهد.

- امروز مردم سراسر کشور در راهپیمایی و تظاهرات میلیونی و پرشکوه خود جنایات هولناک بعثی های عراق را در مورد آیت الله صدر و خواهر گرامیشان بنت الهدی صدر محکوم کردند.

- ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور وارد اهواز شد و طی سخنانی در جمع مردم این شهر اظهار داشت: انقلاب ایران یک انقلاب توحیدی است و گروه های مسلح باید بدانند هرگز موفق نخواهند شد.

- دکتر مصطفی چمران طی سخنانی در مراسم نماز جمعه تهران اظهار داشت: اگر کسانی آمده اند که بین ایران و عراق میانجی شوند بدانند محال است، خط ما را خط خون تشکیل داده است و تا سقوط قطعی صدام از هیچ مبارزه قاطعی دست بر نخواهیم داشت.

- حضرت آیت الله خامنه ای: دنیای غرب تا وقتی که با ما رابطه دارد اولا از نفت ما استفاده می کند، این ماده حیاتی را به قیمت ارزان و ثمن بخس از ما می خرد و صنایع عظیم خود را هر چه عظیم تر می سازد و ثانیا با پیشرفت صنعتی خود زندگی ما را بازار محصولات خود قرار می دهد.

 

ماشین نظامی آمریکا در صحرای طبس به گل نشست:

امروز تفنگداران ارتش آمریکا برای آزاد سازی جاسوسان این کشور که از ۱۳ آبان ۵۸ در سفارتخانه سابق آمریکا در اختیار دانشجویان مسلمان پیرو خط امام هستند با چندین هلیکوپتر و هواپیما وارد آسمان ایران شدند ولی بر اثر طوفان شن که اصلا انتظار آن را نداشتند با شکست مطلق مواجه شده و با برجای گذاشتن چندین کشته فرار کردند. (۱)

 

طبق برنامه امریکایی ها، گروه ویژه ای برای حمله به ایران و آزادی گروگانها تشکیل شد که «دلتا فورس» نام داشت و نام عملیات «ایگل کلا» یعنی پنجۀ عقاب نامگذاری شده بود. این گروه ویژه طبق اظهارات چارلی بکویث، فرمانده عملیات، ۱۳۲ نفر بودند. عملیات نظامی امریکایی ها در نیمه شب ۵ اردیبهشت در صحرای طبس با شکست مواجه شد.

 

کارتر برای رسیدن به ریاست جمهوری حاضر است هر جنایتی بکند:

به دنبال شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس امام خمینی طی پیام مهمی خطاب به ملت ایران تاکید کردند: اینجانب که کراراً گفته‎ام کارتر برای وصول به ریاست جمهوری حاضر است به هر جنایتی دست بزند و دنیا را به آتش بکشد، شواهد آن یکی پس از دیگری ظاهر شده و می‎شود؛ و اشتباه کارتر در آن است که گمان می‎کند با دست زدن به این مانورهای احمقانه می‎تواند ملت ایران را که برای آزادی و استقلال خویش و برای اسلام عزیز از هیچ فداکاری رویگردان نیست، از راه خودش که راه خدا و انسانیت است منصرف کند.

 

رهبر انقلاب تاکید کردند: کارتر باید بداند که اگر این گروه به مرکز جاسوسی امریکا در تهران حمله کرده بودند اکنون از هیچ یک از آنها و از پنجاه نفرجاسوس محبوس در لانه جاسوسی خبری نبود و همه رهسپار جهنم شده بودند.

 

من به کارتر اخطار می کنم:

رهبر انقلاب به کارتر اخطار دادند: اینجانب به کارتر اخطار می‎کنم که اگر دست به امثال این کار ابلهانه بزند، کنترل این جوانان مسلمان و مبارز و غیوری که نگهبان جاسوسان جاسوسخانه هستند برای ما و دولت امکان ندارد و مسئول جان آنان، شخص اوست.

 

کارتر: حمله به ایران علیه ملت ایران نبود! :

کارتر رئیس جمهور آمریکا امروز ضمن اظهارات کوتاهی، مسئولیت حمله نظامی به ایران را بر عهده گرفت و چنین گفت: این عمل با شرکت داوطلبان آمریکایی برای نجات گروگان ها انجام گرفت و به هیچ وجه بر ضد ایران و ملت ایران نبوده است!

به خلاف اظهارات کارتر که گفت حمله به ایران بر علیه ملت ایران نبود، به گفتۀ آنهایی که قرار بود در این عملیات در داخل کمک کنند، پیاده شدن امریکایی ها در طبس برای نجات گروگانها نبود، بلکه برای انجام یک شورش بود. چون حمله نظامی امریکا به ایران در آن زمان به صلاح نبود می بایست از درون کشور انفجاری رخ دهد. هواپیماهای سی ـ ۱۳۰ و هلی کوپترهای آر. اچ. ۵۳ برای تهیه چنین انفجاری در دشت کویر ایران بر زمین نشسته بودند. هدف تحویل تسلیحات فوق مدرن برای یک جنگ چریکی وسیع و سراسری به گروهی از افسران وفادار به شاه بود

 

بنی صدر توضیح داد: چرا دستور بمباران منطقه را صادر کردم! :

بنی صدر در مصاحبه ای با روزنامه انقلاب اسلامی علل بمباران منطقه عملیاتی نیروهای آمریکایی در نزدیکی طبس را تشریح کرد. وی گفت: به چند دلیل این کار باید صورت می گرفت، رادارهای ما را مستشاران آمریکایی که در زمان رژیم شاه در ایران بودند کار گذاشته بودند بنابر این تکنیک آن کاملا برای آنها روشن است در نتیجه می دانند چگونه از مرزها بگذرند که رادارها نتوانند آنها را شناسایی کنند، ثانیا هواپیماهای ما نیز از نوع آمریکایی هستند و آمریکا به هر حال به تکنیک و اسرار آنها آشنایی دارد و از آنجا که احتمال زیادی برای اقدام به عملیاتی برای بردن هلی کوپترها از جانب آمریکا با پوشش هوایی خود میرفت، از این رو دستور این عملیات داده شد.

 

وی ادامه داد: این عمل برای این بوده است که هلی کوپترها از کار بیفتد و نتوانند از کشور خارج کنند! بنی صدر در پاسخ به این سوال که آیا اگر اسنادی در هلی کوپترها وجود داشته باشد از بین رفته است یا نه گفت: اگر اسنادی در هلی کوپترها وجود داشته باشد از بین نرفته است زیرا این عملیات فقط به منظور از کار انداختن هلی کوپترها بوده است و بمباران به وسیله راکت صورت گرفته است و هلی کوپترها آن چنان منهدم نشده اند که اسنادی از بین برود! (۲)

 

نامه قطب زاده به دبیر کل سازمان ملل:

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه در نامه ای خطاب به کورت والدهایم دبیر کل سازمان ملل در زمینه حمله نظامی آمریکا به ایران تاکید کرد: ما با نهایت قدرت از موجودیت و حقانیت خویش دفاع خواهیم کرد اما مجددا به شما هشدار می دهیم که به عنوان یک مرجع بین المللی مسئولیت خود را در مورد این تجاوز و عواقب آن به خاطر داشته باشید و بدانید که سکوت شما در این مورد باعث تجری بیشتر متجاوزین بوده و موجب پیش آمدن وقایع تاسف انگیز و جبران ناپذیر خواهد شد. (۳)

 

مراکز مهم در سنندج به کنترل ارتش و پاسداران در آمد:

آخرین خبرهای رسیده از سنندج حاکی است که سپاه پاسداران موفق شد باشگاه افسران را از کنترل گروه های مسلح در آورده و در کنترل خود قرار دهد. در عملیات امروز باز پس گیری مراکز مهم دولتی ۲۷ تن از پرسنل سپاه و ارتش به شهادت رسیده و ۸۱ نفر دیگر نیز زخمی شدند. (۴)

 

تظاهرات میلیونی مردم به مناسبت شهادت آیت الله صدر:

امروز مردم سراسر کشور در راهپیمایی و تظاهرات میلیونی و پرشکوه خود جنایات هولناک بعثی های عراق را در مورد آیت الله صدر و خواهر گرامیشان بنت الهدی صدر محکوم کردند. در تهران نیز مردم از ۱۲ نقطه به سوی دانشگاه تهران روانه شده و آیت الله صدر را گرامی داشتند.

 

بنی صدر: انقلاب ایران توحیدی است و گروه های مسلح موفق نمی شوند:

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور وارد اهواز شد و طی سخنانی در جمع مردم این شهر اظهار داشت: انقلاب ایران یک انقلاب توحیدی است و گروه های مسلح باید بدانند هرگز موفق نخواهند شد. بنی صدر خطاب به مردم کردستان گفت: مردم کرد بدانند گروهی که در آنجا فعالیت دارد سلطه بر آنها را می خواهد نه حقوق آنها را، مردم کردستان ۱۴ ماه آنها را آزمودند کمی هم ما را بیازمایند. رئیس جمهور همچنین اظهار داشت: نهراسید اینها را از شهرهای خود برانید و ببینید ما به وعده خود عمل می کنیم یا نه. (۵)

 

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه در نامه ای خطاب به کورت والدهایم دبیر کل سازمان ملل در زمینه حمله نظامی آمریکا به ایران تاکید کرد: ما با نهایت قدرت از موجودیت و حقانیت خویش دفاع خواهیم کرد اما مجددا به شما هشدار می دهیم که به عنوان یک مرجع بین المللی مسئولیت خود را در مورد این تجاوز و عواقب آن به خاطر داشته باشید و بدانید که سکوت شما در این مورد باعث تجری بیشتر متجاوزین بوده و موجب پیش آمدن وقایع تاسف انگیز و جبران ناپذیر خواهد شد.

 

میانجیگری میان ایران و عراق محال است:

نماز جمعه امروز تهران به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم سرتیپ فلاحی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپس دکتر چمران وزیر دفاع ملی سخنانی ایراد کردند. دکتر مصطفی چمران نیز طی سخنانی اظهار داشت: اگر کسانی آمده اند که بین ایران و عراق میانجی شوند بدانند محال است، خط ما را خط خون تشکیل داده است و تا سقوط قطعی صدام از هیچ مبارزه قاطعی دست بر نخواهیم داشت و تا آخرین قطره خون خویش علیه کفر و ظلم و طاغوت می جنگیم و تا رژیم دست نشانده صدام را واژگون نسازیم آرام نمی گیریم.

 

دو زیان بزرگ غرب از تحریم های ایران :

حضرت آیت الله خامنه ای نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران اظهار داشتند: در مسئله رابطه ما با آمریکا و تهدیدی که اروپا نسبت به این موضوع می کند ببینید چه کسی برنده است و چه کسی بازنده، دنیای غرب تا وقتی که با ما رابطه دارد اولا از نفت ما استفاده می کند، این ماده حیاتی را به قیمت ارزان و ثمن بخس از ما میخرد و صنایع عظیم خود را هر چه عظیم تر می سازد و ثانیا با پیشرفت صنعتی خود زندگی ما را بازار محصولات خود قرار می دهد.

 

دو سود بزرگ ایران از تحریم ها:

ایشان ادامه دادند: اما ما در مقابل دو زیانی که به آنها وارد می کنیم خودمان چندین سود می بریم اولا ذخایرمان را برای خودمان حفظ می کنیم نسل های آینده هم در این ذخائر زیر زمینی حقی دارند، ثانیا ما ملت که ممکن است نعمت و پیروزی در ما رخوت ایجاد کند یادمان خواهد آمد که دشمن هنوز از ما دست برنداشته است. (۶)

 

پی نوشت:

۱ - واقعه طبس در پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ پس از چند ماه که از تسخیر انقلابی سفارت امریکا در ایران می گذشت، روی داد. دانشجویان پیرو خط امام در ۱۳ آبان ماه ۱۳۵۸، سفارت امریکا را تسخیر کردند و ایالات متحده امریکا که از این اقدام سخت متحیر و سردرگم شده بود، حمله به ایران را در دستور کار خود قرار داد که به ظاهر برای نجات دیپلمات های به گروگان گرفته شده بود اما عملاً با حمله به موقعیت های حیاتی پایتخت، تجاوز به تمامیت ارضی ایران محسوب می شد.

 

طبق برنامه امریکایی ها، گروه ویژه ای برای حمله به ایران و آزادی گروگانها تشکیل شد که «دلتا فورس» نام داشت و نام عملیات «ایگل کلا» یعنی پنجۀ عقاب نامگذاری شده بود. این گروه ویژه طبق اظهارات چارلی بکویث، فرمانده عملیات، ۱۳۲ نفر بودند. عملیات نظامی امریکایی ها در نیمه شب ۵ اردیبهشت در صحرای طبس با شکست مواجه شد. ابتدا یکی از هلی کوپترها به دلیل اشکال فنی پس از چهل مایل پرواز در خاک ایران مجبور شد به ناو هواپیما بر برنیمیتز که در دریای عمان مستقر بود، برگردد. هلی کوپتر دوم نیز به دلیل اشکال فنی دیگری، در محلی نزدیک کرمان فرود آمد. شش هلی کوپتر در محل مقرر در صحرای طبس فرود آمدند. یکی دیگر از هلی کوپترها پس از سوخت گیری در حالی که از زمین بلند می شد با بدنۀ یکی از هواپیماهای سی ـ ۱۳۰ برخورد کرد و انفجار عظیمی رخ داد که به کشته شدن تعدادی از کماندوها منجر شد.

 

با بروز این حادثه عملیات نجات متوقف شد و اعضای گروه نجات در حالی که اجساد سوخته شدۀ ۹ تن از یاران شان را پشت سرگذاشته بودند با سرعت محل را ترک کردند. (رک چارلی بکویث، حادثۀ طبس، تهران: دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۶۷، ص۸، مجله سروش، شماره ۱۵۵، خرداد ۱۳۶۱، ص۲۸) قرار بود این نیرو‌ها از طبس با هلی‌کوپتر به سوی تهران حرکت کرده و در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی‌) فرود آیند و سپس با لباس مبدل‌، به سفارت آمریکا در تهران حمله کرده و گروگان‌ها را آزاد کنند.

 

طبق این نقشه‌، آنان پس از پایان فعالیتشان، از همین راه به طبس رفته و از آنجا با هواپیما از ایران خارج می‌شدند.

 

نیروهای آمریکایی برای انجام این عملیات در «فورت برگ» آمریکا آموزش نظامی دیده و در فرودگاه کارولینای شمالی تمرین کرده و پیش از شروع عملیات نیز به پایگاه‌هایی در مصر و عمان منتقل شده بودند.

 

فرودگاه‌های نظامی مصر، عمان و عرشه ناو هواپیمابر آمریکا در دریای عمان از مراکز عمده برخاستن هواپیما‌ها و هلی‌کوپترهای مهاجم آمریکا برای فرود در منطقه طبس بود. ناو هواپیمابر نیمیتس نیز چهار ماه پیش از این حمله ـ دی ۱۳۵۸ ـ در چارچوب نیروهای موسوم به «واکنش سریع‌ «وارد خلیج فارس شده بود. حمله نظامی آمریکا به طبس‌، دو هفته پس از آن صورت گرفت که دولت این کشور در اقدامی یک جانبه، روابط کشورش را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد.

 

نیروهای آمریکایی شامل ۱۳۲ نظامی‌، هشت هلی‌کوپتر و سه هواپیمای باربری هرکولس ۱۳۰C پس از استقرار در طبس و قبل از حرکت به تهران دچار حوادث مختلفی شدند و از ادامه ماموریت بازماندند.

 

با انتشار خبر حمله ناکام آمریکا به صحرای طبس، موجی در محکومیت اقدام آمریکا به راه افتاد. شوروی این حمله را محکوم کرد و برخی چهره‌ها همچون رهبر لیبی پا را فرا‌تر نهاده و خواستار اخراج آمریکا از سازمان ملل متحد شدند.

 

منابع آمریکایی بعد‌ها مدعی شدند که کاخ سفید‌‌‌ همان زمان برای توقف عملیات‌، از سوی کرملین تحت فشار بود‌. آنچنان که بعد‌ها گفته شد در تمام مراحل عملیات دلتا تنها چهار نفر در آمریکا از انجام آن باخبر بودند: کار‌تر رییس‌جمهور، هارولد براون وزیر دفاع، هامیلتون جردن رییس ستاد کاخ سفید و برژینسکی مشاور امنیت ملی‌. در ایران نیز عوامل ناشناخته‌ای در جریان این عملیات بوده و با آن همکاری داشته‌اند. آنچنان که در روز هفتم اردیبهشت، روزنامه کیهان از قول سرلشکر امیربهمن باقری، فرمانده نیروی هوایی جمهوری اسلامی از شرکت گروهی از افسران فراری ارتش شاهنشاهی در حمله نظامی آمریکا خبر داد.

 

در پی حادثه صحرای طبس و فرار باقی‌مانده هواپیما‌ها و هلی‌کوپتر‌های آمریکایی به سوی ناو «نیمیتس» ، جیمی کار‌تر، رییس‌جمهوری آمریکا شکست این عملیات مداخله‌جویانه را اعلام کرد و وزیر امور خارجه آمریکا که از ابتدا با عملیات دلتا مخالفت کرده بود از سمت خود استعفا داد.

 

همزمان با این تحولات رییس‌جمهوری ایران از انتقال گروگان‌های آمریکایی از سفارت به محلی دیگر خبر داد. در پی این سخنان، گروگان‌ها در چند دسته به نقاط مختلف کشور برده شدند تا دسترسی به آنان میسر نباشد و بدین ترتیب بیش از ۶ ماه پس از عملیات آمریکا در طبس، گروگان‌ها همچنان در اختیار دانشجویان پیرو خط امام بودند.

 

بعد از چند روز رسانه‌ها ابعاد تازه‌ای از توطئه آمریکا را که به صورت موازی با حمله نظامی دنبال می‌شد فاش کردند. آیت‌الله خلخالی حتی از برنامه آمریکا برای بمباران ۱۴ نقطه تهران از جمله محل اقامت امام توسط کماندو‌ها خبر داد.

 

۲ - انقلاب اسلامی، ۶ اردیبهشت ۱۳۵۹، صفحه ۱، از نکات ابهام آمیز دوران ریاست جمهوری بنی صدر، ارتباط وی با واقعه مهم طبس است. واقعه طبس چنان چه ذکر آن رفت در پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ پس از چند ماه که از تسخیر انقلابی سفارت امریکا در ایران می گذشت، روی داد. دانشجویان پیرو خط امام در ۱۳ آبان ماه ۱۳۵۸، سفارت امریکا را تسخیر کردند و ایالات متحده امریکا که از این اقدام سخت متحیر و سردرگم شده بود، حمله به ایران را در دستور کار خود قرار داد که به ظاهر برای نجات دیپلمات های به گروگان گرفته شده بود اما عملاً با حمله به موقعیت های حیاتی پایتخت، تجاوز به تمامیت ارضی ایران محسوب می شد.

 

پس از فرار امریکایی ها از ایران کاخ سفید اعلامیه ای به این شرح پخش کرد: «امریکا در عملیاتی در صحرای طبس جهت آزادی جان گروگانهای اسیر در ایران با شکست روبه رو شد و اسناد سری و مهمی در درون هلی کوپترها به جای مانده است». (رک طبس، مصداقی بر سورۀ فیل (نگرشی بر مجاری طبس) ، ترجمه و تنظیم دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، تهران: مرکز نشر اسناد لانه جاسوسی، ۱۳۷۰، ص۲۵)

 

پس از مدت کوتاهی از پخش این اعلامیه از جانب کاخ سفید، بنی صدر که در آن زمان فرماندهی کل قوا را برعهده داشت، دستور داد تا هلی کوپترهای به جای مانده از عملیات امریکایی ها بمباران شود و این کار در سه نوبت ساعت ۳۰: ۶ عصر جمعه ۵/۲/۵۹، ساعت ۳۰: ۱۰ شب، و ساعت ۷ صبح شنبه ۶/۲/۵۹ انجام گرفت. در این اقدام، اسناد سری و مهم باقی مانده در آتش سوختند و محمد منتظر قائم، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد، که در منطقه از هلی کوپترها محافظت می کرد به شهادت رسید و سه پاسدار دیگر به نام های عباس سامعی از ناحیه سر و شانه، محمد علی درستکار از ناحیه بالای ران و محمد رضا لاوری از ناحیه پا زخمی شدند. بنی صدر در مصاحبه با روزنامه انقلاب اسلامی دلیل این کار را توضیح داد که به آن اشاره شد. سخنان بنی صدر در این زمینه که «امکان حمله مجدد آمریکا برای بردان هلی کوپترها وجود داشت» در حالی مطرح می شد که اگر چنین احتمالی وجود داشت باز کردن وسایل و قطعات حساس پروازی کافی بود که آنها را از کار بیندازد. علاوه بر این اضافه شدن پنج فروند از مدرن ترین هلی کوپترهای جهان به نیروی هوایی ایران می توانست غنیمت جنگی بسیار خوبی باشد که با این اقدام خائنانه بنی صدر تحقق نیافت. (رک عباس آقایی، عقاب در آتش، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۵، ص۷۵ـ ۶۹. )

 

شهید آیت الله صدوقی دراین باره می گویند: «شهادت [محمد منتظر قائم] یک امر ساده ای نبود به دست دشمن [امریکا] هم شهید نشده چون ایمان دارم شخصاً به این که در این توطئه طبس، بعضی از خائنین کشور هم شرکت داشتند. مخصوصاً «باقری» [فرمانده نیروی هوایی جمهوری اسلامی در زمان تجاوز امریکا] بود که از دوستان شنیدم که این باقری مردی در راه انقلاب نیست، مخالف انقلاب است. دشمن جمهوری اسلامی است. . . در هرحال خیانت باقری و عده دیگری از هموطنان ما، که با انقلاب دشمن بودند، دخیل بود، در این توطئه امریکا. . . محمد منتظر در آن موقع در یکی از این هواپیماها یا هلی کوپترها رفته بود و کاوش کرد و مقداری از این چیزی که باید به دست بیاورد به دست آورد. آن موقع با راکت هواپیماهای مرتب و منظم [سالم و بجا مانده ] را نابود کردند. برای اینکه اسراری که در آن هواپیما ها بود کشف نشود و معلوم نگردد که خیانتکار چه کسی است و چه کسانی بودند؟ محمد منتظر که بعضی از اسرار را به دست آورده بود، به وسیله راکت قطعه قطعه کردند. برای این که روشن نشود که چه اشخاصی در این غائله و در این توطئه شرکت داشتند؟». (رک روزنامه جمهوری اسلامی، ۶ اردیبهشت ۱۳۶۰)

 

یوسف مازندی که سالیان متمادی نمایندگی خبرگزاری امریکایی «یونایتد پرس» را در ایران برعهده داشته است نیز در کتاب خود می نویسد: «چند ماه پس از افتضاح دشت کویر، عده ای از ایرانیان نظامی و غیر نظامی که موفق شده بودند از کشور خود بگریزند و به هم میهنان سرگردان خویش (در خارج) بپیوندند، به تدریج آغاز به سخن کردند. . . آنها می گفتند در بیشتر عملیاتی که به واقعه صحرای طبس منتهی شده بود شرکت داشتند. . . به گفتۀ آنان پیاده شدن امریکایی ها در طبس برای نجات گروگانها نبود، بلکه برای انجام یک شورش بود. چون حمله نظامی امریکا به ایران در آن زمان به صلاح نبود می بایست از درون کشور انفجاری رخ دهد. هواپیماهای سی ـ ۱۳۰ و هلی کوپترهای آر. اچ. ۵۳ برای تهیه چنین انفجاری در دشت کویر ایران بر زمین نشسته بودند. هدف تحویل تسلیحات فوق مدرن برای یک جنگ چریکی وسیع و سراسری به گروهی از افسران وفادار به شاه بود». وی در ادامه می نویسد: «هواپیماها انباشته از اسلحه و وسایل بسیار مدرن نظامی بود تا بتواند ضد انقلاب را که از دسترسی به آنها محروم مانده بود تجهیز کند. پیروزی احتمالی افسران وفادار به شاه که با برخی از عشایر نیز روابطی در جهت سرنگونی رژیم جدید ایجاد کرده بودند به ایالات متحده امریکا اجازه می داد بار دیگر کنترل ایستگاههای مراقبت و تجسس را که در خاک ایران و به خصوص در مجاورت مرزهای شوروی مستقر شده بود، در دست گیرد، موقعیت استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز را به سود امریکا تقویت کند، صدور نفت را به نحوی بی خطر ممکن سازد و به طور کلی منافع عمومی غرب را در برابر کمونیستها محفوظ دارد». (رک یوسف مازندی، ایران، ابرقدرت قرن، تهران: البرز، ۱۳۷۳، ص۱۷ و ۱۸)

 

این واقعه و رویدادهای چند روز پس از آن به رسوایی دوستان داخلی امریکا از جمله بنی صدر انجامید و برای اولین بار وی مورد انتقاد شدید نیروهای انقلابی قرار گرفت. خیانت و همکاری او با امریکایی ها در این زمینه و مواضع ضد انقلابی بعدی او راه را برای برکناری وی هموار کرد. به عنوان نمونه می توان به تلاش های فرماندهان ارتش که تحت فرمان بنی صدر بودند برای ایجاد اختلال در پوشش راداری کشور و همچنین بی دفاع کردن فرودگاهها اشاره کرد. برهمین مبنا و طبق اسناد به دست آمده و بر اساس امریۀ شماره ۲۵۶ـ ۱۶ـ ۴۱۲ مورخ ۳/۲/۵۹ از حوزۀ معاونت عملیاتی و پدافند هوایی، توپهای ۲۳ میلیمتری ضد هوایی مستقر در تهران، شیراز، مشهد و بابلسر با کلیۀ تجهیزات برای رفع خطر کامل از عملیات امریکا به عنوان مأموریت از منطقه دور شده بودند و توپهای ضد هوایی فرودگاه مهرآباد و پادگان منظریۀ قم نیز به طور کامل برداشته شده بودند. (رک احمد رضاشاه علی، انقلاب دوم (تسخیر لانۀ جاسوسی امریکا، آثار و پیامدها) ، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۵، ص۲۷۷) در این زمینه گفتنی های زیادی وجود دارد که در وقت مقتضی به انها اشاره خواهد شد.

 

۳ - انقلاب اسلامی، ۶ اردیبهشت ۱۳۵۹، صفحه۲

۴ - انقلاب اسلامی، ۶ اردیبهشت ۱۳۵۹، صفحه ۱

۵ - انقلاب اسلامی، ۶ اردیبهشت ۱۳۵۹، صفحه ۱۱

۶ - بامداد، ۶ اردیبهشت ۱۳۵۹، صفحه ۵

 

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

نرم‌افزار اندروید تبلیغی بلاغ

نرم افزار بلاغ جهت دسترسی راحت به محتوای تبلیغی برای مناسبت‌های شمسی و قمری و مطالب مورد نیاز مبلغ و سخنران طراحی شده. قسمت‌های مختلف نرم افزار شامل موارد ذیل می‌باشد: ماه‌های قمری، ماه‌های شمسی، منبر و احکام، نوحه و مرثیه و...

متن کامل