-
۲۸۵
عید نوروز جشن باستانی ایرانیان...
یکی از جشنهای باستانی ایرانی جشن عید نوروز میباشد که به همین مناسبت به تشریح تاریخچهای از این عید باستانی در ادامه میپردازیم.
جشن همتای واژه (عید) در زبانهای ایرانی (جشن) یا (یسن) است. از ریشه YAZ به معنای ستایش، نیایش و پرستش؛ (ایزد) به معنای ستایش شده و نیایش شده نیز از همین ریشه است. (جشن) واژهای ایرانی، مذهبی و بسیار کهن است.
این واژه که باری گران از معناها و سنتهای ویژه ایرانی را بر دوش دارد، در اصل عبارت بوده است از برپایی مراسم نیایش و سپاس به مناسبت رخداد یک پیروزی، یک واقعه اجتماعی یا یک معجره آسمانی که سودی برای اجتماع داشته باشد. مردم به هنگام برپایی بزرگداشت گردهم جمع میآمدند و خدای را با مراسم ویژه مذهبی نیایش میکردند، و این نیایش و سپاس همه ساله به عنوان قدرشناسی از موهبتی که از سوی خداوند ارزانی شده بود تکرار میگردید.
این مراسم با رقصهای مذهبی و سرود و موسیقی نیز همراه بوده است. آن چنان تودههایی از آتش برپا میداشتند و در کنار آن صدها و هزارها اسب و گاو و گوسفند قربانی میکردند. آن گاه سهمی از قربانی به آتش داده میشد و باقیمانده آن میان مستمندان و نیایشگران پخش میگردید و با همین گوشت قربانی سور و مهمانی برگزار میشد. همین جشنها در دورههای مختلف زندگانی اقوام ایرانی، آغاز سال را اعلام میکردند.
جشن عید نوروز
این جشن از کهنترین جشنهای ایرانی است که پژوهشگران بنیاد آن را هند و ایرانی ندانستهاند، بلکه با قید احتمال آن را به اقوام بومی نجد ایران پیش از مهاجرت و آریاییان، منسوب میدانند. همچنین دو جشن مهرگان و نوروز از طریق سومریان به بین النهرین راه یافته و در آنجا دو جشن (ازدواج مقدس) و (اکیتو) را پدید آورده که بعدها در بین النهرین این هر دو جشن به صورت جشنی واحد در آغاز سال نو برگزار گردیده، ولی در نجد ایران همچنان تا دوره اسلامی به صورت دو جشن مستقل بر قرار مانده است. بنابراین سه جشن «نوروز»، «مهرگان» و «سده» بیشتر در زمره اعیاد ملی ایرانی قرار میگیرند تا جشنهای مذهبی.
نوروز و فروهر
ماه فروردین به فـَرَوَهرها و یا فروشیها تعلق دارد. جشن نوروز نیز نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به رستاخیز و حیات منتهی میشود. فروهر یکی از نیروهای غیر مادی در وجود انسان است و نوعی همزاد آدمیان که پیش از آفرینش مادی مردمان در جهان مینوی به وجود می اید و پس از مرگ آدمیان نیز دوباره به جای نخستین خویش باز میگردد. در عقاید باستانیتر، ایرانیان تنها قهرمانان را دارای فروهر میدانستند، اما بعدها پرهیزگاران نیز از این موهبت بهره مند میشوند. آنان سالی یکبار برای دیدار بازماندگانشان به خانههای خویش فرود میآیند و ورود آنان برکت را به همراه خواهد داشت، آن زمان که خانه را پاکیزه و درخشنده ببینند. ولی چنانچه آن را آشفته در هم و پاکیزه نشده بیابند برکت برای آن نخواسته، آن را رها میکنند. حضور فروهرها از طلیعه فروردین و نوروز آغاز میشود و تا دهم فروردین و به روایتی تا نوزدهم آن ادامه مییابد از این جهت مراسم آتش افروزی بر بالای بامها انجام میپذیرفته تا راه خانهها را به فروهرها نشان دهند.
نوروز کوچک و نوروز بزرگ
عنوان نوروز در فرهنگ ایرانی به دو روز تعلق داشته است. یکی روز اول فروردین، که خورشید به برج حمل میرسد و به آن نوروز کوچک یا (عامه) می گویند و دیگری نوروز بزرگ یا (نوروز خاصه) است که روز خرداد از ماه فروردین است. گفتهاند: نوروز سالروز آفرینش جهان و انسان است و نوروز بزرگ روزی است که در آن جمشید بر تخت نشست و خاصان را طلبید و رسمهای نیکو گذاشت، و گفت خدای تعالی شما را خلق کرده است. باید که به آبهای پاکیزه تن را بشویید و غسل کنید و به سجده و شکر خدا مشغول باشید و هر سال در این روز به همین دستور عمل نمایید.
نوروز و آب
همه نیکیها چون از ابرکران (عالم اعلی) به گیتی آید، به خرداد روز آید. باشد که همه روز آید، اما آن روز بیش آید. پیداست اگر آن روز بر تن جامهای نیکو بدارند. و بوی خوش بویند و مروای نیک تفأ ل کنند و... آن سال نیکویی بدیشان رسد و بدی را از ایشان دور میسازد. از آنجا که نوروز در آغاز فصل بارش بارانهای بهاری قرار دارد میتوان ردپای اردویسور اناهید را نیز در آن یافت. اردویسور اناهید الهه آب است. اوست که به فرمان اورمزد از آسمان باران، برف و تگرگ را فرو میباراند. سبب این که ایرانیان در نوروز غسل میکنند آن است که این روز به الهه آب تعلق دارد. از این رو، مردم در این روز هنگام سپیده دم از خواب برمی خیزند و با آب قنات و حوض خود را میشویند و گاهی نیز آب جاری بر خود از راه تبرک و دفع آفات میریزند. و در این روز مردم به یکدیگر آب میپاشند و درباره سبب این کار برخی گفتهاند علت آن است که در کشور ایران دیرگاهی باران نبارید و سپس ناگهان سخت ببارید و مردم به آن باران تبرک جستند و از آن آب به یکدیگر پاشیدند و این کار همچنان در ایران مرسوم بماند.
نوروز پیروز
نوروز همچنین نمادی است از پیروزی نیکی بر بدی. از همین رو آیین نیایش رپیثون در نوروز برگزار میشود. (رپیثون) سرور گرمای نیمروز و ماههای تابستان است. با یورش دیو زمستان به زمین رپیثون به زیر زمین فرو میرود تا با گرم نگاهداشتن آبهای زیرزمینی، گیاهان و ریشه درختان را از مرگ نجات بخشد. بازگشت سالانه او در بهار نمادی است از پیروزی نهایی خیر بر شر، به همین مناسبت جشن و نیایشی ویژه در مراسم نوروزی به ایزد مذکور تعلق داشته است.
نوروز و سلیمان
در روایات ایرانی آمده است که چون سلیمان بن داوود انگشتر خویش را گم کرد سلطنت از دست او بیرون رفت. اما پس از چهل روز بار دیگر انگشتر خود را بازیافت و پادشاهی و فرماندهی به او بازگشت و مرغان به دور او گرد آمدند، و ایرانیان گفتند: نوروز آمد.
نوروز روز دین و روز پادشاهی
در ماه فروردین، روز خرداد، فریدون جهان را تقسیم کرد. روم را به «سلم»، ترکستان را به «تور» و ایرانشهر را به «ایرج» داد، کیخسرو و سیاوشان را به لهراسب سپرد، زردشت دین مزدیسنان را از اورمزد پذیرفت و کی گشتاسپ شاه دین را از زردشت و در این روز پشوتن رواج دین خواهد کرد. و نیز روایت شده است که کوروش پس از پیروزی بر بابل، پسر خود کمبوجیه را در جشن نوروز گموک بابلی به عنوان پادشاه بین النهرین معرفی کرد.