-
۵۶۱
در رساندن پیام الهی به مردم، رعایت نکته هایی موجب تاثیر گذاری بیشتر است . البته این بدین معنا نیست که اگر این نکته ها رعایت شود، حتما و بدون استثناء تبلیغ اثر خواهد داشت، زیرا بسیاری از انبیاء الهی با تمام وجود و با رعایت تمام شرایط، از دین خداوند تبلیغ کردند، ولی عده ای که زمینه هدایت در وجودشان نبود - مانند زمین شوره زار - این مجاهدت ها در آنان اثر نداشت و بلکه گاهی اثر منفی در آنان مشاهده شد .
بر سیه دل چه سود خواندن وعظ
در هر حال اگر مبلغ این شرایط را رعایت کند، موجب تاثیر گذاری بیشتر در اکثر مردم است. با مروری بر معارف قرآن و شیوه های تبلیغی این کتاب آسمانی به نکات ارزشمندی بر خورد می کنیم که در تبلیغ می تواند راهنمای مبلغان باشد.در این نوشتار به برخی از نکات به صورت مختصر و بدون شرح، اشاره می شود . حتما عزیزان مبلغ، با دقت در این نکته ها به مطالب بیشتری دست خواهند یافت .
1-
پیام باید روشن، ساده، روان و قابل فهم و درک برای همه باشد . از این رو
باید از بکار بردن عبارات و کلمات سخت و نا مانوس و غیر قابل فهم پرهیز کرد
. زیرا قرآن کریم می فرماید: «وما علی الرسول الا البلاغ المبین (1) » و
بلاغ مبین یعنی رساندن پیام به صورت روشن و بدون هر گونه ابهام .
2-
فقط از خداوند باید گفت نه از هیچ کس دیگر . قرآن کریم می فرماید: «الذین
یبلغون رسالات الله (2) » و البته پیام خداوند همان چیزی است که در قرآن و
سنت بیان شده است . پس فقط از قرآن و حدیث بگوئیم .
3- باید با
ملایمت و نرمی با طرف مقابل سخن گفت و از بکارگیری تندی و خشونت پرهیز کرد;
زیرا نرمی و ملایمت اثر و نتیجه مطلوب تری دارد . قرآن کریم می فرماید:
«وقولا له قولا لینا لعله یتذکر او یخشی (3) » .
4- از اثر بخشی تبلیغ نباید نا امید بود هر چند طرف خطاب فرعون باشد . «لعله یتذکر او یخشی (4) » .
5- تکیه گاه مبلغ در مقام تبلیغ فقط باید خداوند باشد . پس امید به کسی جز او نباید داشت . «علیه توکلت (5) » .
6- امید و حرکت مبلغ همیشه باید به سوی خداوند باشد . «والیه انیب (6) » .
7- توفیق و مساعدت را فقط از خداوند باید خواست . «وما توفیقی الا بالله (7) » .
8- دلسوز و جدی بودن و خود را برای نجات و هدایت مردم به آب و آتش زدن از ویژگی های مبلغان موفق است . «حریص علیکم (8) » .
9- در تبلیغ باید از روی عشق و علاقه و با محبت و مهربانی با مردم رفتار کرد . «رؤوف رحیم (9) » .
10-
در برابر دشمنان قسم خورده و بی رحم، باید قاطع و سازش ناپذیر و نسبت به
مؤمنان باید مهربان و دلسوز بود . «اشداء علی الکفار رحماء بینهم (10) » .
11-
مبلغ باید با تمام وجود خود را از مردم بی نیاز بداند و به آنان اعلام کند
که پاداش و مزد نمی خواهد . «قل لا اسئلکم علیه اجرا (11) » .
12- حلم و بردباری مبلغ باید بی نظیر بوده، مناسب، درست و صحیح برخورد کند . «انک لعلی خلق عظیم (12) » .
13-
همه مبلغان باید به فکر انجام وظیفه باشند، نه به فکر اثر گذاری حتمی، فقط
باید به وظیفه و تکلیف فکر کرد . «وما علی الرسول الا البلاغ (13) » .
14-
شایسته است که مبلغ دینی با فصاحت صحبت کند، کلمات زیبا را به کار برد و
از کلمات و عبارات غیر متعارف استفاده نکند . «واخی هارون هو افصح منی
لسانا (14) » .
15- در برخورد با مشکلات جسمی، روحی، زیستی،
اجتماعی و غیره باید محکم، ثابت و بدون سستی بود و در مقابل سنگ اندازی ها
استقامت ورزید . «فاستقم کما امرت (15) » .
16- مبلغ نباید همیشه
اثرپذیر بوده و همزنگ محیط و مردم شود، بلکه در برخی از موارد باید مرز خود
را از آنان جدا کند . «فقل لی عملی ولکم عملکم (16) » ، «لا اعبد ما
تعبدون (17) » .
17- خیر خواهی در تبلیغ از ویژگی های پیامبران است . «ابلغکم رسالات ربی وانصح لکم (18) » .
18- در مقام تبلیغ باید امانت را رعایت کرد . «ناصح امین » .
19-
هدف مبلغ از تبلیغ باید اصلاح امور و مبارزه با فساد باشد و در مقام اصلاح
طلبی تمام توان و امکانات خود را بکار گیرد . «ان ارید الا الاصلاح ما
استطعت (19) » .
20- مبلغ باید به آنچه می گوید پایبند باشد و مردم از او عمل ببینند . «ما ارید ان اخالفکم الی ما انهکم عنه (20) » .
21-
برای موفقیت در تبلیغ باید فقط خوف خدا را در دل داشت و نترسید . «والذین
یبلغون رسالات الله ویخشونه ولا یخشون احدا الا الله (21) » .
22-
مبلغ موفق کسی است که در مقام تبلیغ بر مصائب و ناملایمات صبور بوده، و از
کوره در نرود و دلسرد و ناامید نگردد . «فاصبر کما صبر اولوالعزم من الرسل
(22) » ، «ولنصبرن علی ما اذیتمونا (23) » ، «واصبر وما صبرک الا بالله
(24) » ، «واصبر علی ما یقولون (25) » .
23- در مقام تبلیغ باید هم
بشیر بود و هم نذیر «بشیرا ونذیرا» ، نه باید مردم را ناامید کرد و نه به
کلی امیدوار، بلکه باید آن ها را میان بیم و امید و خوف و رجاء نگه داشت .
24- از بدان، به خصوص بدان فامیل باید فاصله گرفت و راه را از آن ها جدا کرد . «انی بری ء منک (26) » .
25-
مبلغ موظف است در برابر اهل فسوق و فجور موضع بگیرد و از اعمال آنان اعلام
برائت کند . «انی بری ء مما تعملون (27) » ، «انی بری ء مما تشرکون (28) »
.
26- تواضع و فروتنی نسبت به پیروان و هدایت یافتگان، از مهم
ترین نکات در برخوردهای اجتماعی است . «واخفض جناحک لمن اتبعک من المومنین
(29) » .
27- روحانی وظیفه شناس در مقام تبلیغ دین موظف است به اهل
ایمان بها دهد و آن ها را به سرمایه داران و متکبران نفروشد . «ولا تطرد
الذین یدعون ربهم بالغداة والعشی (30) » .
28- چه زیباست که تبلیغ
کننده از معارف دین، در مقام بندگی و عبادت بهتر از دیگران و سر مشق دیگران
باشد . «فانا اول العابدین (31) » .
29- مبلغ باید در آنجا که
خداوند اجازه می دهد، به افکار عمومی احترام بگذارد و با مردم در مسائلی که
مربوط به خودشان و زندگی شان است مشورت نماید و خود سرانه عمل نکند .
«وشاورهم فی الامر (32) » .
30- در تبلیغ باید از خانواده خود و
اصلاح و تربیت و هدایت آنان غافل نبود، بلکه باید از آنان شروع کرد . «وامر
اهلک بالصلاة (33) » ، «وانذر عشیرتک الاقربین (34) » .
31- در
هیچ لحظه ای نباید از شر و مکر اهل مکر غافل شد . برای رهایی از دست آنان،
خداوند بهترین پناهگاه است . «قل اعوذ برب الناس (35) » ، «قل اعوذ برب
الفلق (36) » .
32- تقویت کردن قدرت تعقل طرف مقابل و به کار
انداختن آن در مقام استدلال یکی از راه های انتقال مفاهیم اعتقادی و اثبات
اعتقادات است . «فاسئلوهم ان کانوا ینطقون (37) » ، «فلما جن علیه الیل رءا
کوکبا قال هذا ربی فلما افل قال لا احب الافلین (38) » .
33- در
مقام استدلال می توان با سؤال کردن فطرت خفته مخاطب را بیدار ساخت .
«اتعبدون ما تنحتون (39) » ، «اتعبدون من دون الله ما لا ینفعکم ولا یضرکم
(40) » ، «او لو کان ابائکم لا یعقلون شیئا ولا یهتدون (41) » .
34-
استقامت و ماندن تا آخرین وضعیت، و تنها نگذاشتن مردم، مورد تاکید است .
«وذالنون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر علیه فنادی فی الظلمات ان لا اله
الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین (42) » .
35- عدم اظهار نیاز
به مردم - حتی در شدت و نیاز - و بردن حاجات به پیشگاه قاضی الحاجات از
ویژگی های معنوی مبلغان راستین است . «رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر
(43) » .
36- صراحت لهجه، شفاف سخن گفتن و پرهیز از سخنان دو پهلو،
تاثیر بیشتری در انتقال پیام دارد . «انی بری ء مما تعملون (44) » ، «انی
لعملکم من القالین (45) » ، «اف لکم ولما تعبدون من دون الله (46) » .
37-
برای استدلال و بیان حجت باید زمینه سازی کرد . «فنظر نظرة فی النجوم فقال
انی سقیم (47) » ، «فراغ الی الهتهم فقال الا تاکلون (48) » .
38-
بیان نقاط مثبت جنبه حق، می تواند مخاطب را در استدلال برای حق، بهتر قانع
کند . «الذی خلقنی فهو یهدین والذی هو یطعمنی ویسقین واذا مرضت فهو یشفین
(49) » .
39- مبلغ نباید فضائلی را برای خود ادعا کند که در او وجود ندارد . «ولا اعلم الغیب ولا اقول انی ملک (50) » .
40-
همتا دانستن خود با خصوصیات مادی و انسانی مردم و اعلام این همتا انگاری
برای آنان، شبهات را از دل آنان زدوده و بر اعتمادشان خواهد افزود . «سبحان
ربی هل کنت الا بشرا رسولا (51) » .
41- دعوت یک روحانی فقط باید
برای خدا و به سوی خدا باشد نه به سوی خود یا گروه و باند خود . «ومن احسن
قولا ممن دعا الی الله وعمل صالحا وقال اننی من المسلمین (52) » .
42-
با بیان جملات امید بخش می توان روح مقاومت را در مردم زنده کرد . «وقال
موسی لقومه استعینوا بالله واصبروا ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده
والعاقبة للمتقین (53) » .
43- بیان نعمت های الهی و تذکر دادن
نسبت به آن ها، روحیه تعبد و خداگرایی مردم را تقویت می کند . پس باید
همچون انبیاء الهی نعمت های الهی را برشمرد و نسبت به آن ها آگاهی داد .
«قال اغیر الله ابغیکم وهو فضلکم علی العالمین (54) » ، «اذکروا نعمة الله
علیکم اذ انجیکم (55) » .
44- می توان حوادث و تحولات گذشته را
بیان کرد و خوبی ها و بدی ها را با یکدیگر مقایسه نمود، تا مردم با توجه به
تجربه های گذشته متذکر شوند . «وذکرهم بایام الله (56) » .
45-
اگر مبلغ دینی می خواهد موقتا جایی برود و مدتی در میان مردم نباشد، بهتر
است کسی را که مورد اعتماد باشد به جای خود مشخص کند و او را توجیه کرده،
راهنمائی های لازم را نسبت به او انجام دهد . «وقال موسی لاخیه هارون
اخلفنی فی قومی واصلح ولا تتبع سبیل المفسدین (57) » .
46- حال که
خداوند متعال توفیق تبلیغ دین را داده است، باید نسبت به این توفیق الهی
شاکر بود . «یا موسی انی اصطفیتک علی الناس برسالاتی وبکلامی فخذ ما اتیتک
وکن من الشاکرین (58) » .
47- مبلغ باید نسبت به دستورات الهی جدی و
محکم باشد و با شدت، قوت، صلابت، جدیت، حساسیت و غیرت دینی آن ها را تبلیغ
کرده و در عمل به عرصه ظهور برساند . «فخذها بقوة (59) » ، «یا یحیی خذ
الکتاب بقوة (60) » .
--------------
پی نوشت ها:
1) عنکبوت/18 .
2) احزاب/39 .
3) طه/44 .
4) همان .
5) هود/88 .
6) همان .
7) همان .
8) توبه/128 .
9) همان .
10) فتح/29 .
11) انعام/90 .
12) قلم/4 .
13) مائده/99 .
14) قصص/34 .
15) کافرون/2 .
16) یونس/34 .
17) کافرون/2 .
18) اعراف/62 .
19) هود/88 .
20) همان .
21) احزاب/39 .
22) احقاف/35 .
23) ابراهیم/12 .
24) نحل/127 .
25) مزمل/10 .
26) حشر/16 .
27) شعراء/216 .
28) انعام/78 .
29) حجر/88 .
30) انعام/53 .
31) زخرف/81 .
32) آل عمران/159 .
33) طه/132 .
34) شعراء214 .
35) ناس/1 .
36) فلق/1 .
37) انبیاء/66 .
38) انعام/76 .
39) صافات/95 .
40) انبیاء/66 .
41) بقره/170 .
42) انبیاء/87 .
43) قصص/24 .
44) شعراء/216 .
45) شعراء/168 .
46) انبیاء/67 .
47) صافات/89- 88 .
48) صافات/91 .
49) شعراء/89 .
50) هود/31 .
51) اسراء/93 .
52) فصلت/32 .
53) اعراف/128 .
54) اعراف/140 .
55) ابراهیم/6 .
56) ابراهیم/5 .
57) اعراف/142 .
58) اعراف/144 .
59) اعراف/145 .
60) مریم/12 .